Een goede eerste indruk maken met jouw website is belangrijker dan je misschien denkt. Bezoekers bepalen vaak in een paar seconden of ze blijven of direct wegklikken. Daarom is het slim om jouw website goed onder de loep te nemen en te zorgen dat alles klopt. Het draait niet alleen om hoe jouw website eruit ziet, maar ook om hoe hij werkt. Als je merkt dat er weinig bezoekers komen of dat ze niet lang blijven hangen, dan is het tijd om aan de slag te gaan.
Kijk naar de eerste indruk die je website maakt
Wanneer iemand voor het eerst op jouw website komt, wil je natuurlijk dat diegene meteen denkt: hier zit ik goed. Dat gevoel begint bij het uiterlijk van je site. Klopt de stijl bij wat je aanbiedt? Sluit de kleurencombinatie aan bij de sfeer die je wilt uitstralen? Maar ook de snelheid waarmee je de site laadt speelt een grote rol. Niemand heeft zin om te wachten. Als je site traag is, haken mensen af voordat ze überhaupt iets hebben gelezen. Denk ook aan je logo, je lettertype en de indeling van je homepage. Het helpt als je jezelf afvraagt hoe jij zelf reageert als je op een onbekende website belandt. Vind je het overzichtelijk? Begrijp je wat er aangeboden wordt? Dat zijn allemaal vragen die jij ook op jouw eigen site moet kunnen beantwoorden. En misschien nog wel belangrijker is dat je zorgt voor herkenning. Als jij een merk, dienst of product aanbiedt, wil je dat jouw website precies dat gevoel oproept dat past bij wat jij doet.
Zorg dat je teksten goed leesbaar zijn
De teksten op je website moeten je bezoekers aanspreken. Dat lukt niet als je lange zinnen gebruikt of moeilijke woorden. Schrijf alsof je het iemand persoonlijk verteld, zoals je nu deze tekst leest. Denk aan wat je precies wilt overbrengen en hoe je dat het beste kunt uitleggen. Houd het luchtig en begrijpelijk. Mensen lezen online vaak snel, dus maak het hen makkelijk. Zorg dat jouw belangrijkste boodschap meteen duidelijk is. Je hoeft niet alles in één keer te vertellen, maar begin wel sterk. Denk ook na over je koppen en tussenkopjes. Die moeten uitnodigen om verder te lezen. Gebruik taal die dicht bij jezelf ligt. Als je schrijft zoals je praat, kom je natuurlijker over en dat helpt om een band met je bezoeker op te bouwen. Laat vaktaal achterwege, tenzij je doelgroep echt niet zonder kan. En als je meerdere pagina’s hebt, zorg dan dat de toon overal hetzelfde blijft. Dat geeft rust en vertrouwen.
Denk goed na over wat je bezoeker zoekt
Je website draait niet alleen om wat jij wilt vertellen, maar ook om wat jouw bezoeker zoekt. Wat voor vragen heeft iemand die op jouw site komt? Wat wil die persoon weten, kopen of doen? Het helpt als je jezelf in de schoenen van de bezoeker plaatst. Wil iemand vooral informatie? Of moet het makkelijk zijn om contact op te nemen? Misschien wil iemand direct iets bestellen of een afspraak maken. Door daar slim op in te spelen, maak je jouw website veel prettiger om te gebruiken. Een goede structuur en duidelijke knoppen kunnen daarbij helpen, net als een rustige indeling. Ook helpt het om te kijken welke pagina’s veel bezocht worden. Daar kun je waardevolle informatie uithalen. Misschien vinden mensen de contactpagina moeilijk te vinden. Of zijn ze snel weg van je dienstenpagina. Dat soort gegevens geven je richting. Je kunt dan gericht aanpassingen doen die zorgen dat bezoekers langer blijven, vaker terugkomen en sneller overgaan tot actie.
Laat je website beter vindbaar worden
Je hebt niks aan een mooie website als niemand hem weet te vinden. Daarom is het belangrijk dat je goed zichtbaar bent in Google. Dit kun je verbeteren door teksten te schrijven waarin je de juiste woorden gebruikt, die mensen ook echt intypen als ze zoeken. Denk aan wat jouw doelgroep zou intypen om jou te vinden. Door daar bewust mee om te gaan, geef je jouw website een website boost. Zo vergroot je de kans dat mensen op jouw site klikken en niet op die van een ander. Je hoeft geen expert te zijn om dit aan te pakken. Een paar aanpassingen kunnen al helpen om beter gevonden te worden. Denk bijvoorbeeld aan een blogpagina waar je regelmatig nieuwe artikelen plaatst over jouw vakgebied. Of zorg dat je afbeeldingen een beschrijving hebben die Google begrijpt. Als je dit stap voor stap doet, zie je op termijn verschil in hoe vaak jouw website wordt bezocht. Je komt hoger in zoekmachines en trekt daarmee vanzelf meer bezoekers.
Blijf testen en verbeteren
Een website is nooit helemaal af. Er zijn altijd dingen die je kunt aanpassen, testen of vernieuwen. Kijk regelmatig wat wel en niet werkt. Welke pagina’s worden veel bekeken en waar haken mensen juist af? Dat zijn signalen die je serieus moet nemen. Misschien moet een tekst duidelijker, of werkt een knop niet goed op de mobiel. Door met regelmaat te blijven kijken naar je eigen website, blijf je scherp. Vraag ook eens iemand anders om jouw site te bekijken en eerlijk te zeggen wat die ervan vindt. Zo ontdek je vaak dingen waar je zelf overheen kijkt, gewoon omdat je er al zo vaak naar hebt gekeken. Durf ook te experimenteren. Probeer eens een andere volgorde van je menu. Zet een nieuwe knop op je homepage. Of test verschillende foto’s om te zien welke het beste werkt. Kleine dingen kunnen veel verschil maken. En door steeds te blijven bijschaven, houd je jouw site fris en aantrekkelijk.